Er moest iets gebeuren!

Er moest iets gebeuren!
24 nov 2020

‘Het is wel even terugschakelen, maar je bent niet bij de pakken neer gaan zitten’ , constateert presentator Andre die ondernemer Herman vragen stelt.

‘Nou, in het begin was er eerst paniek, woede en teleurstelling. Tot we beseften dat er zaken zijn waar je als MKB-er geen enkele invloed op hebt. We accepteren dat de situatie zo is. Je kunt blijven discussiëren maar dat levert vooral frustratie op. De discussie over de coronaregels laten we over aan de brancheorganisaties KHN en Recron.’ zegt eigenaar Herman Pronk van de Wilgenweard in Nijverdal.

De lockdown en de coronaregels hakken er keihard in voor de Wilgenweard. Er zijn wisselende periodes van verplichte sluiting van het bedrijf, telkens veranderende en beperktere groepsgroottes waarvoor je een activiteit mag verzorgen. Daarbovenop komt op dit moment vooral het gebrek aan perspectief waar de moed je van in de schoenen zakt.

Hoe hou je je als ondernemer en ook als mens in zo’n situatie overeind?

Dat was de insteek van Locatiepraat van Marketing Oost waarvoor presentator Andre langskwam. Ondernemers werden geïnterviewd over hoe ze in coronatijd omdenken, om toch aan de slag te blijven.

Herman vertelt ‘ Sinds de eerste lockdown is het aanpoten, aanpassen, accepteren. Het zijn intensieve gesprekken, over hoe we met deze situatie om moeten gaan. Hoe scheiden we zaken waar we wel en geen invloed op hebben, zodat we focussen op wat wél kan. Dit is ook de manier om uit de tunnel van frustratie te blijven, waardoor er ruimte komt voor nieuwe ideeën en creativiteit.’

Er moest iets gebeuren!

‘We wisten al vrij snel dat we onze kwaliteiten op een andere manier moeten inzetten om toch nog wat te bieden aan onze gasten. Daarvoor werden en worden we tot het uiterste op de proef gesteld, want na elke persconferentie moeten we ons weer opnieuw aanpassen.

‘Je went er niet aan, maar leert wel sneller de focus terug te pakken. En te accepteren en weer door te gaan’ vertelt Herman.

De uitdaging was ook binnen de regels de vrijheid weer terug te vinden. Daardoor ontstonden er met partners die in hetzelfde schuitje zaten een paar mooie samenwerkingsverbanden. Die leverden bijzondere activiteiten op waar veel publiciteit mee is gescoord.

De creativiteit binnen het team is nu weer helemaal terug. De sterke eigenschappen en kwaliteiten van onze collega’s worden maximaal ingezet.

‘Daardoor zijn we in staat ook nu een aantal bijzondere thematische activiteiten aan te bieden voor onze gasten’ zegt Herman Pronk.

Hij besluit met de tips: ‘als je continu aan het vechten bent sta je niet open voor creatief denken. Stop daarmee en accepteer wat jij met je bedrijf niet zelf kunt veranderen. En zoek samenwerking met anderen. Daardoor kan iets moois ontstaan.’

Marian Freriks. vitaliteitscoach

Over dit artikel:

Dit artikel is een uitgebreidere versie van het interview dat marketing Oost met Herman had. Het interview kun je hier terug kijken.

Herman Pronk is mijn partner en samen met hem ben ik eigenaar van de Wilgenweard. Herman richt zich volledig op de Wilgenweard, ik focus me op het uitbouwen van mijn praktijk als vitaliteitscoach en trainer, waarbij ik oa. ondernemers uit het MKB en leidingggevenden begeleid.

Overzicht houden

Juist in deze onrustige coronatijd kan het verhelderend zijn om te sparren met een coach die begrijpt wat de situatie van ondernemers is. En die jou vragen kan stellen die zorgen dat je overzicht en inzicht krijgt.

De opbrengst voor jou: meer ruimte in je hoofd zodat je vol energie verder kunt.

Heb je behoefte aan een counselend of coachend gesprek, bel, mail of app me voor een afspraak.

www.focusonvitality.nl

  • Deel dit bericht: