Hoe reken je af met focuskillers?

gebrek aan focus

“Een week na die operatie aan mn meniscus gaf ik een workshop. Hoop dat de deelnemers er niet veel van gemerkt hebben, maar het was stroperig in mijn hoofd. Wat een vervelend gevoel, normaal gooi je er een kwartje in bij mij en krijg je voor een euro informatie terug.”

Ik heb mijn vriendin aan de lijn, even bijpraten en dingen op een rijtje zetten.

“Heb deze workshop notabene al 2x eerder gedaan en toch moest ik over alles nadenken. Echt, als ik niet sport, heb ik een focus als een peuter.”

Stroperig

Trainingen, presentaties of workshops geven vind ik leuk. Tenminste, wanneer ik een goede focus heb. Ook dat is nooit een probleem, alleen ontbrak die deze keer omdat ik door een meniscusoperatie 8 dagen mi-ni-maal bewoog. Een stukje hobbelen naar het koffiezetapparaat, het toilet, de auto, mijn kantoor, de keuken. Dat werk.

Terwijl ik mijn leven lang gewend ben elke dag veel te bewegen, hardlopen, fietsen, zwemmen, wandelen, krachttraining. En nu dus al 8 dagen niks, praktisch nul.

Focuskillers

Ik leed op dat moment aan pure beweegarmoede, 1 van de zaken die je focus verstoren. 

Bewegen en sporten is voor mij dé manier om focus te houden, dat werkt mijn hele leven al zo.

Het geeft structuur in de dag, ordent mijn hoofd. Niet bewegen veroorzaakt het tegenovergestelde. Minder focus betekent sneller afgeleid, minder productief, geirriteerd, meer chaos in m’n hoofd.

Er zijn meer zaken, naast beweegarmoede, die killing zijn voor je focus.
Een gebrek aan slaap bijvoorbeeld. En multitasking en stress die niet onder controle is. Al die factoren leggen beslag op de prefrontale cortex, de plek in onze hersenen die gezien wordt als het centrum van ons denken en de wilskracht.  Daardoor is er minder ruimte om te focussen.

Wanneer je een vergelijking met een pc maakt: er zijn te weinig appjes beschikbaar, waardoor het werkgeheugen beperkt is.

 

prefrontale cortex

Hoe krijg je wel een goede focus

Werken aan de ‘schijfruimte’ in je hoofd krijg je door voldoende te bewegen, waardoor de prefrontale cortex goed doorbloed is.

Multitasking vraagt naast de verschillende taken waar je mee bezig bent, ook ruimte voor het wisselen van de ene naar de andere taak. Dat wisselen  tussen taken gaat  razendsnel, maar het telkens opnieuw opstarten van die andere taak vraagt veel extra tijd  én maakt sneller vermoeid. Singletasking dus!

Slapen heeft een enorme impact op je vitaliteit. Een slaaptekort beperkt je denkvermogen en is een aanslag op je gezondheid. Wanneer je wilt excelleren heb je voldoende slaap nodig.

Stress is nodig om te focussen. Er wordt dopamine aangemaakt wat bijdraagt aan de focus. Wanneer er teveel stress is, die niet onder controle is -negatieve stress- dan neemt dit teveel ‘schijfruimte’ in. De appjes in je hoofd zijn bezet met dát waar je stress over hebt. Het vervelende is dat je dit soms niet door hebt: de verborgen stressoren. Het belemmert een goede focus. Stress is top, mits je het onder controle hebt.

 

Focus is weer terug

Mijn focuskiller was binnen 2 weken na de meniscusoperatie getackeld. Een beetje meer bewegen, voorzichtig sporten en hup, de focus was er weer.

Ik kan je verder helpen

Als vitaliteitscoach vind ik het een uitdaging en heb ik de kennis en ervaring om stressoren te analyseren en samen met jou aan te pakken. 

Zit je ook met een focus- of vitaliteitsprobleem? Kom je tot bijna niets, zit je al langer niet goed in je vel en heb je geen idee wat je daaraan moet doen?

Bel me, dan trek ik een half uur voor je uit, drinken we een bak koffie of thee en kun je je verhaal kwijt. Ik laat je weten wat ik voor je kan betekenen. Jij beslist zelf wat je verder wil.

Bel of mail me gerust!

sportieve groet.
Marian Freriks
vitaliteitscoach

aangesloten bij de BOVV

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *